Vandaag de echte eerstvolgende stap gezet.

Yara kreeg vandaag 25 februari, een katheter in haar hals om de stamcellen te oogsten. Die katheter blijft er tijdelijk in, voor haar chemo krijgt ze een kleinere. De afgelopen dagen heeft ze steroïden gekregen om de stamcellen stevig op te wekken.

Gisteren zijn we voor de laatste keer nog even koffie met een broodje gaan eten en hebben we ook nog een paar dumplings gekocht. Wij dachten 2 ons per stuk (3 soorten), maar dat bleek 2 kilo. En ga dan in het Russisch maar uitleggen dat het wat te veel is. Yara krijgt dus vanaf vandaag elke dag een paar dumplings van ons. En wij eten ze natuurlijk ook (geen probleem).

Daarnaast is ze nog een keer geschoren, om straks bij de chemo geen last van haaruitval te hebben. Was weer een mooi en lief proces, door een hele aardige verpleegster. Iedereen is trouwens heel aardig.

Yara is er nog steeds vrolijk en optimistisch over, wij ook trouwens. Best bijzonder om dagen in een ziekenhuis te zitten en alleen te kletsen kleine dingetjes te doen. Of hard rennen om drie cappuccino te halen, niet voor ons maar voor Yara en twee andere patiënten. Het voelt als heel dicht bij elkaar zijn en dat is erg mooi en bijzonder.

Via Facebook (yara and her MS) zullen een aantal van jullie al het nodige hebben gezien. Dan zijn de foto’s en filmpjes hieronder, wellicht een herhaling.

We merken dat de dagen steeds meer op elkaar lijken, omdat we nu veel in het ziekenhuis zijn. Yara komt vanaf vandaag ook nagenoeg niet meer buiten, dus even samen een hapje eten of koffie drinken is nu echt voorbij.

We hopen heel erg dat haar stamcellen ook snel geoogst kunnen worden. Soms lukt dat in 1x (6 uur aan het apparaat) , maar soms moet het wel 3 of 4 keer. Dus heel erg duimen. Morgenochtend om 7.00 uur start het oogsten. Joost en Jac mogen er pas vanaf 9.00 uur bij zijn.

Gelukkig heeft ze in het ziekenhuis elke dag een soort feestje. Er is een Ierse zanger, die is er samen met een van zijn bandleden en die zingen de hele dag. Dus een heel leuk sfeertje. Overigens ligt het ziekenhuis op een prachtige plek, is het wel koud maar erg mooi weer en hoeven we bij de ingang en uitgang niet meer onze paspoorten en toegangsbewijzen te laten zien.

We houden jullie weer op de hoogte.

1. Roos en André
    Roos en André zegt:

Lieve Yara en Haval – Joost en Jacqueline, denk aan jullie en hoop vurig op een positieve afloop. Een cliche maar woorden doen het nu eenmaal niet zo goed. XXX

Bedankt voor de duidelijke informatie. Fijn dat we het op deze manier kunnen volgen.
    Groetjes van ons beiden

3. Dick
    Dick zegt:

Het lijkt er op dat het echte werk nu gaat beginnen. Ik doe daarmee niets af aan alles wat al achter jullie ligt, maar het voelt nu alsof de stappen naar voren zijn ingezet. Het klinkt voor mij heel spannend als jullie zeggen dat er stamcellen geoogst gaan worden. Ik vertaal het voor mezelf maar als dat het oogsten van alle tot nu toe geleverde inzet van start is gegaan. Het gevecht gaat nu echt beginnen. Zo spannend allemaal. Fijn om iets over de sfeer tussen jullie en de sfeer in het ziekenhuis te lezen. Voelt een beetje alsof je er op een klein afstandje bij bent. Mooi intiem, vredig en sereen. Ik wens jullie toe dat dat zo blijft. Zal veel steun geven. Liefs.

4. Sandra en Bert
    Sandra en Bert zegt:

Heel veel sterkte, kracht, volharding! Met uiteindelijk een positief resultaat. We duimen voor je en sturen positieve energie jouw kant op.