Weer een paar dagen verder met belangrijke dingen. allereerst hebben we een soort vakantiedag gehad door met een gids (Igor) door het centrum van Moskou te wandelen. Hij kon ons veel dingen vertellen. Vooral hoe hoog, tijdstip, hoeveel mensen etc. bij de verschillende dingen waren. Erg mooi om te zien.

Na 4 uur rondbanjeren (Yara natuurlijk in een rolstoel, anders zou ze veel te moe worden) een lekker ijsje, wat souvenirtjes gekocht gingen we op een rondvaartboot.

Deze zou in 2,5 uur over de Moskva varen. vanaf de boot ziet een stad er toch anders uit. Aan boord een superlekker diner gehad. daarna weer opgehaald en naar het ziekenhuis gereden waar we werden afgezet. Yara vond het toch fijner om nog een nachtje in het hotel te slapen, in elk geval een lekkerder ontbijtje.

De volgende ochtend kreeg Yara haar uitslag van alle testen van Dokter Fedorenko. Haar MS blijkt zo progressief te zijn dat ze binnen 5 jaar in een rolstoel zou kunnen belanden. Ook op de MRI scans, röntgenfoto’s was meer te zien dan we in Nederland te zien kregen. Verder Is Yara gezond genoeg om de stamceltherapie te doen. Ze mag dus starten!! Joepie!!

Die dag kreeg ze voor de zekerheid een antibiotica (erg verkouden) en pillen om het proces te starten. Daarna ging ze nog een keer mee naar het Hotel en hebben we heerlijk gegeten.

De volgende dag naar het ziekenhuis voor de eerste infuus met steroïden. Dit om haar stamcellen te activeren. Ondertussen verhuisden Joost en Jack van het hotel naar de airbnb.

En het was weer erg mooi weer die dag. Daarna naar Yara om te kijken hoe het was verlopen. Yara was in de tussentijd in gesprek met een aantal medepatiënten geweest. Toen wij aankwamen was ze er net achter gekomen dat ze haar iPad nergens meer kon vinden. En wij hadden ook geen idee. Het is echt haar verlengstuk naar de buitenwereld. Dus toch maar met ons mee naar het appartement (kon ze het ook meteen even bekijken). Helaas geen iPad, dus die moest nog in taxi liggen. Gelukkig heeft de man van ons oude hotel ons enorm geholpen met bellen en is de iPad zelfs terug gebracht door de taxichauffeur. we konden hem wel zoenen. Die avond nog 1 keer heerlijk met z’n drieën gegeten in de Temple bar. Een beetje oosters/ Russisch getint restaurant. Toen Yara naar het Ziekenhuis en wij naar het appartement, lopend met Robert die als vriend van een van de MS patiënten in de buurt logeert. Nu even slapen en we hopen dat Yara ook een beetje slaapt, want die krijgt vannacht ook nog 2 x een infuus.

1. Denise en Willem
    Denise en Willem zegt:

Lieve Yara, Joost & Jacqueline,
    Veel sterkte en succes met de behandeling gewenst. Heel erg fijn dat Yara nu echt mag starten!

2. Sjak
    Sjak zegt:

he lieverds, Yara, Jacq, Joost, intens indrukwekkend jullie belevenissen, moedig, mooi en groots hoe jullie met elkaar dit aangaan! En ik ben blij dat Yara sterk is en gezond ( naast de MS) om de behandelingen aan te gaan. Ik leef mee, lees jullie verhalen, bekijk de foto’s en jullie zitten in mijn hart, X

3. Maria
    Maria zegt:

Lieve yara, jacq en Joost, het gaat nu echt gebeuren! Top dat er groen licht is.
    Prachtig en indrukwekkend om te lezen hoe jullie dit samen doen en ook kunnen genieten naast het spannende proces. Ik ben in gedachten steeds bij jullie! Dikke omhelzing.

4. Hans en Marijke
    Hans en Marijke zegt:

Lieve luitjes,
    Mariëtte heeft mij even uitgelegd hoe ik moet reageren.
    Yara is weer een stapje verder zoals ik gelezen heb. Houdt vol Yara en wat fijn dat je vader en moeder bij je zijn.
    Liefs en groeten, Hans en Marijke.