Hoi, we zijn alweer een paar dagen verder. De Russische mensen zijn erg vriendelijk en behulpzaam, daar zijn we het absoluut over eens. Dinsdagochtend opgehaald in een zeer luxe auto van het ziekenhuis. Geweldige rit door een druk Moskou, gelukkig weet de chauffeur de weg want dit hadden we moeilijk gevonden. We wisten niet dat Yara daar zou kunnen blijven dus geen koffers meegenomen, die hadden wel meegekund maar gelukkig komen we er elke dag dus morgen. Yara heeft haar eigen kamertje met wc en douche en kledingkast. Een koelkastje, tafel en twee stoelen en uiteraard een bed. Deze dag werd Yara vooral steeds gecontroleerd op allerlei zaken (gewicht, hartfunctioneren en bijzondere papieren invullen).Tussendoor heeft Jacqueline vooral Yara ondersteund en Joost wat boodschapjes gedaan voor in haar koelkast.

We waren snel klaar wat de doktoren en verpleegsters waren verrast dat Yara alles al had ingevuld (haar Engels is erg goed) We kregen van Anastasia te horen dat er ’s middags een filmploeg uit Nederland (RTL) zou komen voor een documentaire en of Yara (ze is de jongste die MS heeft en de stamceltherapie gaat doen) daar aan mee wilde werken. Dat wilde ze zeker.

Het duurde echter erg lang (zeker 2,5 uur) voordat de filmploeg arriveerde. (met Gerard Joling en Euvgenia Parakhina) We wachtten natuurlijk wel want Yara kon dan haar verhaal ook doen. Uiteindelijk is Yara naar een Stamceltherapiefeestje geweest van andere patiënten wat ze heel erg fijn vond. Daarover meer op haar facebook waar ook een filmpje op staat.

De filmploeg hebben we wel gezien maar dus niets mee gedaan. We hadden eigenlijk erge trek en wilden met z’n drieën graag naar een Belgisch restaurant naast het hotel. Heerlijk gegeten. Daarna snel naar bed want de volgende ochtend wordt Yara aan allerlei onderzoeken onderworpen vanaf half 8.

Vandaag: de Ubertaxi stond ruim op tijd op de stoep om ons op te halen, te laat voor echt ontbijt dus snel wat croissantjes en muffins meegenomen voor die dag. Yara mocht niets eten en drinken vooraf.

In haar inmiddels steeds leukere kamertje (alle tassen en koffers werden netjes in de kasten opgedeeld, die hadden we dus nu wel mee genomen) Bleven we de gehele dag.

Beetje puzzelen, lezen, soort scrabbelen MAAAARRRR vooral allerlei onderzoeken die Yara moest doen. Opnieuw gewicht, bloedprikken (doen ze beter dan in Nederland) buikscans (ze mocht dus niet eten vooraf en pas om 1500 uur kreeg ze haar eerste eten! Wat natuurlijk al om 14 uur was neergezet….)

Helaas voor haar geen Bietensoep, die kreeg ze gisteren en vond ze heerlijk! vanmorgen kreeg ze een vieze rijstsoep met droog brood (soort gevangenis eten…) en in de middag koude bloemkool kip soep en eten wat ook niet echt lekker was. Weer niet veel gegeten dus. Gelukkig waren na de MRI scan ( ze moest , samen met Jacqueline die ging deze keer mee, ongeveer 1 km lopen in het ziekenhuis voor de juiste plek. Dat had ze ’s ochtends trouwens ook al gedaan, ze was helemaal kapot.

Gelukkig kreeg Yara nu even vrij en hebben we haar met een rolstoel even uit het ziekenhuis meegenomen. Daar een heerlijke ‘zoete’ cappuccino gedronken en super lekkere broodjes (het was al 1700 uur natuurlijk. Terug in het ziekenhuis op haar kamer weer even wat gespeeld totdat haar avondeten kwam (weer die rijstpap en droog brood, Yoghurt, een sterk zure homp wat leek op kwark of iets anders en thee….) niets gegeten behalve de yoghurt met de vruchtjes die we eerder hadden gekocht.

Toen werd Yara weer gehaald voor een korte check van iets en zijn Jacqueline en Joost naar hun hotel gegaan. Morgen worden we in het ziekenhuis opgehaald voor een sightseeing tour met daarna een vaartocht.. Yara heeft een dagje vrijaf zodat de doktoren alle uitslagen kunnen bespreken. De gelegenheid om met z’n drieën Moskou te bekijken. Rusland is best oké vinden wij.

1. Erwin
    Erwin zegt:

Hai, gelukkig is er een Belgisch biercafe 😉
    Mooie blog!
    Heel veel sterkte voor jullie allen de komende dagen. Thumbs up and stay positive!

2. Anja
    Anja zegt:

Wat een helder verslag en mooi dat we hierdoor bijna letterlijk jullie dagen kunnen volgen. Fijn dat alles zo goed geregeld is, behalve die “aparte” soepen😬 succes samen

3. Gitta
    Gitta zegt:

Ha lieve familie wat n spannende maand gaan jullie in. Tot nu toe loopt t te lopen lees ik. Hopelijk n voorbode voor t vervolg. Heel veel sterkte tijdens de behandeling xxxx

4. Vivien
    Vivien zegt:

Heey Yara. Fijn om via deze blog te lezen wat er allemaal gebeurt. Heel veel sterkte met wat nog gaat komen 🙏🏾. Ik blijf het volgen. Gr Viv 😘😘♥️🌹

lieve Yara, Jaqueline en Joost.
    Zojuist gehoord van moeder/oma dat alles goed loopt en dat Yara met de behandeling gaat starten.
    Dit is goed nieuws. Heel veel sterkte en het allerbeste
    Jan en Annie

6. Leni
    Leni zegt:

Heel veel sterkte, energie en kracht. Ik duim voor je dat alles heel goed zal gaan.
    Liefs,
    Leni